Friday, January 20, 2012

Kek Gula Hangus Atau Kek Sarang Lelabah...

Dah tiga malam berturut aku buat kuih tempahan dari kawan-kawan. Aduh penatnya... tapi puas hati dapat juga menyiapkan walaupun aku dalam keadaan penat dengan kerja-kerja opis yang banyak...

Hari nie aku menyiapkan 3 biji kek gula hangus untuk temanku buat kenduri arwah... alhamdulilah kek ku menjadi dengan eloknya... amin...

Sebenarnya resepi ini adalah dari Arwah Ibu Badariah ... orang Johor duduk pekan... Pahang... beliau ini mengambil tempahan kek so orang pahang bolehlah kontak beliau ya....

SEronoknya kek sarang semut beliau ini tak perlu perap 3 @ 4 jam... siap bancuh dah boleh bakar dan menjadi dengan cantiknya... Kalau aku guna resepi yang lain aku kenan perap dulu... 3-4 jam...aduh boleh bersalin kalau orang yang mengidam... nak makan...


kalau ada sesiapa nak resepinya jom jengok2 ...

Kek Sarang Lelabah @ Gula Hangus ... (Aku Tukar Nama)

Bahan-bahannya...


2 cawan gula pasir
1 cawan air masak
3 sdu mkn butter

( BUAT GULA HANGUS : Masuk gula dlm periuk & sambil kacau sampai hancur & perang2 , tutup api & masuk kan air & butter)


8 biji telur
2 cawan tepung gandum
2 sudu teh bikarbanot
1 esen vanila
1 tin kecil susu pekat
CARANYA:

1:Ayak tepung & bikarbonat

2:Pecahkan telur & pukul sekadar berbuih

3:Masukkan tepung gandum



( DALAM MANGKUK LAIN )

1:Masukkan susu & gula hangus & whisk bagi sebati

2:Masukkan dalam adunan tepung tadi & gaul sebati

Sediakan loyang dengan disapu minyak dan alas dengan kertas . Bakar dalam suhu 150 lebih kurang 50 minit ... Selamat Mencuba


Foto kek Sarang Lelabah...

No comments: