Thursday, January 13, 2011

Tart Cheese Blueberry



lama betul akau tak buat kuih.ataupun kek.... ruamah pun terasa sunyi je..... Mat Chah dah hampir seminggu berada di Melaka ... Ha.... Happy Birthday Shafiq  13Jan... haha hari  nielah... Biasanya kami beli Pizza atau pergi makan2 ... ... tak pelah ini dinamakan rencah kehidupan dan belajar erti susah dan belajar berdikari... . haha... . lupa pulak nak cerita pasal tart di atas... ini pun aku ambil dari  Resepi Hanieliza cma aku tambah susu tepung... je.... sedap juga lemak dan ranggup... . Ini pun gambar lama dan aku simpan untuk aku sendiri bila teringin nak buat ...... Aku abadikan resepi nie dalam blogku...

Bahan-bahannya......

125 gm Butter
125 gm majerin
100 gm gula halus
1 biji telor
500 gm tepung gandum
2 sudu tepung susu (optional)
Blueberry Filling 

bancuhannya....

Gaul butter dan majerin dengan gula hingga sebati masukkan telur kacau rata dan masukkan tepung gandum dan susu tepung tadi sedikit demi sedikit gaul hingga adunan tadi sebati. Sediakan acuan tart yang telah disapu dengan majerin dan taburkan sedikt tepung untuk tidak melekat ... . ambil sedikit tepung letakkan dalam acuan tart dan tekan sikit biar rata ... cucuk dengan garpu adunan tadi... n bakar dalam 10 - 15 minit. Angkat sejukkan.

Untuk Cheese

250 Cheese 
50 gm gula asing
2 sudu perahan  lemon 
1 biji telor

adunannya
- pukul cheese dengan telur hingga sebati.Maskkan vanilla dan telur dan lemon taddi. teruskan memukul hingga berkrim
- Tuang adunan secukupnya kedalam pastri dan sudukan blueberry filling ditengah-tengah dan masukkan lagi cheese dan bakar selama 15 - 20 minit...




No comments: