Sunday, February 20, 2011

Kek Coklat Moise Lagi....



Salam.... ari nie aku sibuk buat kuih untuk hubby nak bawa ke pejabat ... nak jamu rakan-rakan katanya. So... aku pun fikir apa nak buat .... akhirnya terjadilah kek di atas... Kek ini adalah resepi ari Badariah Abdul Rahman Pekan Pahang. first time ikut resepinya....terima kasih Badar... nampak macam ok....je...lembut. Kek ini aku belum mekup lagi .... masa aku ambil gambar masih lagi panas.... so kenalah tungu sejuk dulu... nanti aku tunjuk kalau dah siap mekupnya.....lain dari kek hubby ada tempah nasi dan lain-lain lagi.... Ada rezeki lebih... belanja kawan opis.............. Nak tengok resepinya tak..... Boleh ya Badar akak tunjukkan kat sini minta halal ya....

Bahan-bahannya:
250gm butter
240gm gula halus 
1 camca teh ovellet
1 camca teh esen
4 biji telur


Bahan di ayak:
230 tepung gandum
1 1/2 camca teh baking powder


Bahan paste:
1 cawan sebuk koko
1 cawan air @ susu cair  9guna susu dutch Lady chocolate) 
3/4 cawan gula 
-1 satukan semua bahan dalam periuk & masak gan api api kecik...kasi sebati & tutup api & sejukkan.


Caranya:
1-pukul butter,gula sehingga kembang.
2-masukkan 1 persatu telur pukul 3 minit & msukkan ovellet & esen vanila..pukul sebati.
3-masukkan bahan yg di ayak berselang seli gan bahan paste tadi..
4-griskan loyang 8' inci..
5-bakar suhu 170" selama 1 jam @ bergantung oven masing2.
6-setelah masak,sejukkan atas redai..


Selamat mencuba ..... 

No comments: