Thursday, March 10, 2011

Kek Muffin





Salam.....  malam nie aku cuba buat Muffin kek .... ada kawan minta tolong buatkan... asalnya tak nak buat ...Tapi tak sampai hati pulak.... so lepas balik dari Bengkel payroll dan HR aku balik ambil si adik (anak bongsu) ku... kononnya nak g makan dulu sbb Hubby g KL tapi... tiba2 Hubby dah sampai kat Rumah...hahahah cancel nak makan .... Balik sembahyang ... n baru g makan..... alamak teringat ada kawan nak tolong buatkan kek muffin... so inilah hasilnya... sebenarnya aku ada pergi kelas belajar buat muffin tapi teringin pulak nak cuba buat Muffin dari Resepi Badariah... Apa pun terima kasih ya Badar menjadi juga mufffin nie... malam ini je dah habis 5 biji..... maklumlah panas-panas.... Sini aku sharekan resepinya..... pada Kan Ros terima kasih ye.... maaf kalau tak sedap...




Bahannya


1 1/4 cawan tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1/2 kecil bicabonate soda (saya kurang lagi) takut terasa soda bila banyak sangat
1/4 cawan tepung coco
(ayak semua)


(bahab B)
1 cawan susu segar
3/4 cawan gula caster (1 cawan kalau nak manis)
1/3 cawan minyak makan
1 sudu kecil vanilla
1 biji telor
(gaul sebati)


Caranya


gaul sebati bahan  bahan B dan kemudian masukkan bahan A gaul hingga sebati dan rata...
Lepas tu maskkan dalam acuan . jangan penuh sangat lebih kurang 3/4 saja.
bakar dalam 180C dalam masa 20 minit...emm siap senang kan...




selamat mencuba ....

1 comment:

GetahSekerap said...

salam...mohon kebenaran 'cedok' resepi ye...teringin la nak cube...hehehe...=)