Saturday, January 7, 2012

Kuih Rengas ... Sedap tau

Resepi nie aku ambil dari Resepi Dapur Kama... Aku memang suka makan kuih nie... senang nak buat dan sedap dimakan jom intai respeinya... Kama aka minta share kat blog saya ya... untuk simpanan peribadi... Tapi anak da hubby kata manis mereka tak suka so... aku makan lah sorang2 dan sedekah kat jiran je...






Jom jeling resepinya...

Bahan-bahan :
2 cawan tepung pulut
1 cawan tepung gandum
1 cawan kelapa parut (yg putih) digaul sebati dengan sedikit garam & 1sdB gula (saya letak 1 1/2 cawan kelapa parut)
100ml air suam
minyak utk mengoreng



Cara-cara membuatnya:
Satukan semua bahan kecuali air, tambah air sedikit demi sedikit hingga tepung menjadi adunan.
Jika lembik tmbhkan sedikit tepung. gentel doh & bentukkan leper & sedikit bujur. (sy bentukkan bulat)
Goreng dgn api yg sederhana hingga kekuningan.
Angkat & ketepikan




Bahan untuk menyira:
1 cawan gula
1/2 cawan air

Cara membuatnya:
Cairkan gula sehingga menjadi sirap yang likat.
Masukkan kuih.
Matikan api.
Gaul rata dan sebati sehingga gula kering.
Angkat dan boleh dihidangkan

No comments: