Saturday, July 21, 2012

CAKOI

CAKOI ...resepi   DARI rAKAN KU DI fb cHAH rAMLAH boleh ya saya paparkan di blog saya ... saya akan cuba dan tunjuk gambarnya nanti...


CAKOI... makanan anak lelaki ku.. biasanya setiap petang kalau dia duduk rumah nenek dia , pasti dia akan beli di warung kat kawasan taman sri pulai... sedap katanya.... Ini bila dah jumpa resepi aku nak cuba buat...harap-harap menjadilah...



BAHAN-BAHANNYA:-

1 cawan air
2 cawan tepung roti
1/4 sudu kecil instant yeast( mauripan)
1 sudu kecil gula
1 sudu kecil garam
1/2 sudu kecil baking soda
1 sudu besar minyak
1/2 sudu kecil ammonia @ NUTRE POWDER
minyak untuk menggoreng..

Cara-caranya:-
Satukan semua bahan-bahan dan uli seperti membuat roti. @ pun guna bread maker. sehingga menjadi sebuku doh. Biarkan naik selama 45 minit.
Taburkan tepung keatas papan canai, c
-ratakan ngan tangan.biar jadi 1 cm tinggi & 5-6mm tebal..potong setebal 2-2.5 cm..biar rehat selama10-15 minit lagi..
-panas minyak untuk menggoreng dengan api kecil..ambil sekepingdoh, bubuh sedikit air diatas doh..letak sekeping doh lagi diatas doh tadi..tekan ditengahnye dengan lidi sate..
-pegang kedua2 hujung & tarik perlahan2, biar jadi 15-20 cm panjang & terus masuk kedalam minyak panas.. kacau skit apabila ia dah timbul kt permukaan minyak supaya ia jadi lebih kembang..goreng hingga kuning keemas





ini  gambar dari Chah Ramlah.... nanti aku tayang gambar ku pulak ya..... sabar-sabar... eeeee

No comments: